45Plus en werkzoekend en veel afwijzingen? Zakt de moed je in de schoenen? Jouw kansen zijn binnen handbereik. Ja echt!
Maar er wordt wel wat van je verwacht. Heel wat. Dit is namelijk de tijd van personal branding! Organisaties die zich inzetten voor werkzoekenden doen dat met veel enthousiasme. Ze willen jou stimuleren en inspireren maar weten vaak wel dat het een lange weg is. Hoe komt dat toch dat jij moeite hebt met het vinden van een baan? Ben je te passief? Wil je stiekem toch geen werk? Natuurlijk wil je dat wel. De crux zit hem in MINDSET. Ze kunnen jou nog zo vertellen dat je een Linkedin profiel moet aanmaken, gaan Twitteren en originele brieven schrijven; maar jij gaat pas actie ondernemen wanneer jouw hele mindset ingesteld is op deze nieuwe economie. Besef dat dit andere tijden zijn en dat je hierop in moet spelen. Dat houdt in: Zorg dat je gezien wordt, origineel bent, onderscheidend, onderneem actie en stap uit je comfortzone. Dat alles vanzelf gaat is verleden tijd. Ik stel voor dat je vandaag nog gaat werken aan je eigen onderneming en die noem je gewoon: IK!
Stereotypering
Veel werkgevers geven oudere kandidaten geen kans. Hoe komt dat? Ze willen liever jongere werknemers want die zijn waarschijnlijk vitaal en energiek, hebben een positieve levenshouding en staan midden in het leven. De vooroordelen die veel werkgevers nu hebben bij de oudere doelgroep:
- ouderwets
- inflexibel
- saai
- ingedut
- oubollig
- lastig
- te duur
Of die vooroordelen ook voor jou gelden kun jij alleen zelf bepalen. Vraag eens aan je omgeving hoe zij jou zien. Hoe kom je over? Ben jij sollicitatieproof?
Het beeld dat werkgevers hebben van oudere werkzoekenden kun jij veranderen!
Jezelf verkopen in woorden is best lastig, maak daarom je verpakking zo interessant mogelijk dan komt jouw verhaal ook beter uit. Jij bent de regisseur van je eigen leven, en als je een baan wilt zul je in actie moeten komen. Ga aan de slag met je uitstraling; je CV en je persoonlijke presentatie. Laat ze maar eens zien dat je vitaal, energiek en alles behalve ingedut bent. Solliciteren is een kwestie van jezelf verkopen net zoals een ondernemer die zijn diensten onder de aandacht wil brengen. En jouw dienst heet “IK”. IK verkoop IK.
Geef die werkgever het gevoel van “Wauw, daar komt een interessant persoon binnen”. Pats Boem je binnenkomer!
Een paar marketingtips voor jouw IK onderneming
- Een keurig verzorgde en opgemaakt CV : In Word kun je prima lay-outs maken voor je sollicitatiebrieven en CV. Gebruik zakelijke kleuren zoals, zwart, grijs, blauw in alle tinten en pas rechte lijnen toe. Ben je erg handig met grafische toepassingen? Maak dan je CV in een bijzonder opmaak.
- Een representatieve foto bij je CV of LinkedIn profiel: Vermijd oude foto’s of afgeknipte vakantiefoto’s. Laat bij een fotograaf mooie profielfoto’s maken. Trek kleding aan in kleuren die jouw uitstraling versterken maar vermijd felle kleuren en patronen. Natuurlijk houdt je rekening met de functie en jouw persoonlijkheid.
- Zichtbaarheid: Stuur geen open sollicitatie maar ga deze persoonlijk langsbrengen. Bezoek zoveel mogelijk bijeenkomsten voor werkzoekenden, ga Twitteren en maak een persoonlijke website aan. Gegarandeerd dat jij opvalt!
- Positieve houding: Als je lichamelijke gesteldheid het toelaat, let dan op je houding. Rechte rug en schouders naar achter. En een glimlach misstaat niemand!
- Je hebt een moderne en verzorgde uitstraling: Kleding die bij jou past en van deze tijd is, kleuren die harmoniëren met jou uitstraling, het komt jouw persoonlijkheid en kwaliteiten alleen maar ten goede. Laat aan de buitenkant zien dat jij jezelf respecteert.
Wat straal jij uit, hoe kom jij over?
Hier liggen jouw kansen; in jouw persoonlijke presentatie. Dat is namelijk het eerste wat men van je ziet na je sollicitatiebrief. Als dat aanspreekt is de kans groot dat er interesse is en word je uitgenodigd. En dan komt het allerbelangrijkste; hoe kom jij over bij de werkgever? De eerste indruk wordt in een paar tellen gevormd, en dat is alleen op basis van jouw verpakking. Je kleding, je haar, de tas die je draagt, je accessoires en je houding. Dat alles vormt een beeld van jou en daar komt weer een waardeoordeel op. Je buitenkant is eenvoudig aan te passen, de verandering is direct zichtbaar en het kost je weinig energie, het geeft je juist energie! Aan jou de taak om het stereotypering wat werkgevers van oudere werknemers hebben, te doorbreken. Verkoop jezelf met je uitstraling!
Wil jij weten hoe je overkomt? Kledingtips nodig?
In week 42 t/m 45 geef ik gratis 20 minuten Quick Scan speedstylingadvies via Skype voor 45+ werkzoekenden Interesse? Mail je naam + Skypenaam en een aantal data met tijden dat je beschikbaar bent naar info@dressedbyirma.nl. Dan neem ik snel contact met je op!
Zou je mij willen helpen om dit artikel te delen via Social Media? Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, bedankt hiervoor.
Geef een reactie